Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Kronisk halt - Erfaringer?
Forfatter: 
Dato:  22-03-2012 20:52

Hej HNér

Jeg står i en lidt kedelig situation at min hest er blevet konstateret kronisk halt.

Phoenex som han hedder blev sparket på fold i november måned (Højre bagben) som ikke ville hele, dvs. det "voksde" så dyrlægen måtte ud og skære ovverflydende væv.
han skullle efter dette gå med forbinding, denne gav han dog Gnave sår. Dyrlæge ud igen (mellem jul og nytår) disse sår var meget dybe og de ville tage lang tid at hele.


^^Foreste sår da det var nyt

^^ Det bagerste da det var nyt, men det er dette sår der er skyld i al det arvæv


og her i marts måned var han stdaigvæk halt/urentgående, så afsted til dyrehospitalet med ham.

Han blev undersøget på hård samt bund blød bund og bøjeprøvet, og jo han var halt.
Han blev skannet, fordi der var mistanke om en seneskade eller arvæv der sad forkert.
Fik atvide af dyrlægen at underhuden normalt er 2-4mm og Phoenexés der hvor det ene sår er, ligger på ca 1,5cm tykt, Men senen havde det fint.
Dyrlægen er sikker på det er sammen voksninger på små punkter.

der vr nogle muligheder for hvad der kunne gøres, de var følgende:
1. opration af arvev, dyrlægen var dog ikke sikker på dette var det ville virker når han danner så meget arvæv så der er nok omkring 75% chance for at det ville opstå igen.
2. lade ham stå og når bedøvelsen fortog sig, ville han får smærtestilende og så ville testen på hård og blød bund igen. Var han halrtfri gjorde det ondt på ham, men hvis der ingen ændring var. Var det noget mekanisk og dette gjorde ikke ondt på ham.
3. Avlivning

Jeg valgte nr 2 og det var mekanisk, dvs han fik dianosen kronisk halt.

Han skal nu skridtes 30min i 3 uger, og der efter skla der ligges 1 min trav ind pr gang jeg rider i 3 uger, så om 6 uger skal han undersøgs for om hans halt hed er smærte påvirket eller ej.
hvis han "består" testen kan jeg stille og rolig begynde at galopere.

dette betyder selvvfølgelig at skarpeveninger er forbudte. Spring er nok meget begrænset. og kvæg og reining er nok også slut.
men jeg skal også bare bruge min hest til at få nogle hyggelige ture sammen med (:

og han skla testest ca hver 6md.



TIL DET EGENTLIGE SPØRGSMÅL!!!

Jer med Kronisk halte/ urent gående heste, hvad tager i af hensyn til det?
går jeres heste med special sko eller lign?

hvad gør i for at hjælpe dem?

hvad bruger i dem til?

Vil gerne høre erfaringer?


Med Venlig hilsen Mich & Phoenex.


Den stolte Rytter af en Rød hest (:


Rest in Peace Sally The Saylor

Gone but not forgotten.


0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg rider ikke
Forfatter: 
Dato:  22-03-2012 20:56

på en halt hest.... har en stående som ik har lavet en blælde i syv år, med en skade i hoften...

 

han går med dækken om vinteren a hensyn til varmen omkring det beskadige led, og får cortaflex i foderet... ingen beslag, eller andre hensyn. han går i løsdrift.


starstonestenfalk.wordpress.com/

 

Goodbye Lady Amalia, My heart

Goodbye Legacy, My love

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kronisk halt
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 09:59

 

Jeg rider på en urentgående hest, fordi ellers bliver det værre da, arvævet så bliver hårdt.

dianosen hedder kronisk halt, men Phoenex er så halt at jeg virkelig ikke kan se den er halt.

 

heartagram:
Hentyder du til det ville være en ide med nogle stald gamascher om natten i vinterhalvåret?



Med Venlig hilsen Mich & Phoenex.


Den stolte Rytter af en Rød hest (:


Rest in Peace Sally The Saylor

Gone but not forgotten.


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 23:03

Med stor respekt for de danske dyrlæger... Jeg har intet imod dem og de er dygtige..

 

Men jeg bliver nød til at sige at de tyske dyrlæger er bedre til ben og halthed end de danske.. der er en del større steder i DK hvor de tyske dyrlæger kigger forbi..

 

Det er ikke billigere - men det er bedre.. har set flere heste blive rentgående på kort tid efter en diagnose i modsat voldgrav.. ifht til de diagnoser som nogen af de danske har givet..

 

Måske det kunne være en ide for dig at prøve..

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har ingen personlig
Forfatter: 
Dato:  25-03-2012 09:27

erfaring, men det du siger er at han er

 

1. MEGET LIDT halt/urentgående

 

2.At det skyldes arvæv i underhuden, muligvis med punktmæssige sammenvoksninger ind til seneskeden- men selve senen er OK

 

3.Det gør ikke ondt men der er en mekanisk begrænsning........

 

Hvis det er rigtigt opfatet, så ville jeg

 

* give E vitamin tilskud i dobbelt dosis- Muhldorfer eller BlueHors batter tilstrækkeligt. Der er en billigere på markedet, som er så svag at det er spild af penge

* give essentielle fedtsyrer i form af hørfrøolie, 1 dl dagl- enten Nyborggaard.dk ring/ den til heste er vist ikke på hjemmesiden eller Muhldorfers, de to bruger vi selv.

 

- begge de to vil hjælpe til at gøre vævet mere smidigt og gammelt arvæv (når det ikke er ældre) kan godt tynde ud med tiden

 

* putte back-on track bandager på ham døgnet rundt i mange- mange måneder: Bedre blodforsyning, bedre smidiggørelse

 

* evt. massere med Voltaren-gel (apotek/håndkøb)eller Traumeel -gel(helsekost/matas) 1-2 gange dagligt

 

............ derfra give det min et halvt år. Arvæv er noget sejt stads, men man kan godt arbejde med det- og hvis det ellers er en sød hest er der jo ingen grund til at lægge den ned, bare sådan lige.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kronisk halt
Forfatter: 
Dato:  25-03-2012 10:07

Alle:

 

Fik Min veninde til at optage ham i trav i lonce. Dette kan gøre det nemmere for jerat dande et indtryk af hvordan han går nu.
på videoen, sætter han på et tidspunkt i galop, dette er et uheld.

www.youtube.com/ watch?v=zEkJbrJjalA&am...cqEMGTl9m5- F2dA6D2U=

 

lurifax:

jeg er godt klar over at Der findes bedre dyrlæger ingen tvivl (:
men da jeg kun er på Lærligngeløn, er det ikke fordi jeg ligger ind med en masse penge.
misforstå mig nu ikke, min hest skal have alt den hjælp den behøver, og så må jeg bare finde pengene.

 

Men jeg stoler på min dyrlæges ord og hvis Phoenex havde haft ondt, havde jeg slet ikke fået lov til at tage ham med hjem...

 

Men hvis det kommer til et være stadie end det er nu(stadig uden smærter) skal han undersøges igen.

 

eva lydeking-olsen:

 

Du kan nok Bedømme på videoen hvad jeg mener med meget Lidt, for jeg har sidet og gloet på den video mange gange, og jeg kan ikke se han halter :S

 

Men du har forstået det jeg har skrevet helt rigtigt, selvom jeg har formuleret mig rigtig dårligt.

de produkter du skriver om vil jeg helt klart kigge nærmere på, tak.

Jeg skal ahve anskaffet mig back on track til stald, anbefalet af dyrlæge.
Men jeg vil dog helst være fri for at han har noget på bene på folden, kan ikke svare dig på hvorfor, det er bare helt forkert i mit hoved.

 


Med Venlig hilsen Mich & Phoenex.


Den stolte Rytter af en Rød hest (:


Rest in Peace Sally The Saylor

Gone but not forgotten.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Han er en
Forfatter: 
Dato:  25-03-2012 17:57

lille smule anderledes gående højre volte, men bestemt ingen grund til at han ikke kan genoptrænes og bruges mest på tur....

 

Jeg ville gøre de ting jeg har foreslået og så ellers ikke bekymre mig for meget.

 

Du bestemmer jo selv om han skal have noget på, på fold - dog vil jeg sige at de fleste gamacher giver indelukket hud/mukrisiko, så vi bruger BOT bandageunderlag og så en god fleecebandage med et godt velcrolukketøj (strikkede staldbandager ligger ikke så godt) og de flytter sig ingen steder.

 

Det er ikke tit vi har bandager på, på fold, men pt har vi en nyankommen med gammel lymfangitis = stolpeben vb - og det skal altså være døgnet rundt nogle mdr.

 

Pøj pøj med ham, han kan sagtens trænes- det er jo "bare" stram hud, som skal smidiggøres.Gerne tur, bakker og bomme senere.

Han bevæger sig iø fornuftigt.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm

* Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm.

* Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 laserbehandling af arvæv
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 13:41

Min hest havde 2 hårde klumper arvæv efter en knæ operation i sit bagben, det har vi fået laserbehandlet og minimeret arvævet med ca. 90% med laserbehandlingen så den mulighed kan du også prøve.

 

Vi fik det gjort hos Kristina fra http://www.laserterapeuten.dk/

 

God bedring med din hest

 

Hilsen Susie


Trakehnere er dejlige heste

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 20:36

Forstår dig fuldt ud.. :-)

 

Er sygemeldt, er påbegyndt mit 3 år, og mit 2 år på kontanthjælp fordi jeg har mulighed for at blive rask om mange år og fordi jeg er for syg til arbejdsprøvning... :-/ så knebet med pengene kender jeg sagtens..

 

Jeg vil også min det bedste - men jeg har helt bestemt nogen strenge grænser for hvad jeg ofre.. tilgengæld kan det tage alt den tid det vil for jeg har bestemt ikke travlt.. og det er jo ikke en hest til 500.000 som skal tjene penge... :-)

 

Derved ikke sagt jeg ikke vil gøre alt for at få ham rask..

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opfølgning
Forfatter: 
Dato:  25-05-2012 23:14

hej Kære Hn'er

 

Nu er det et stykke tid siden jeg lavede denne tråd..
og jer som har kommet med forslg, tusinde tak..

Min hest og jeg er nu nået et godt stykke ind i forløbet, og dvs. at vi har været til kontrol, og må lige dele min glæde med jer (((((:

 

Det var en anden dyrlæge der skulle se ham denne gang, og hun måtte indrømme at efetr at have læst hans rapport, ventede hun en hest der skulle aflives.

MEN MEN...

Hun blev posetivt overrasket. først var hun overrasket over at en hest der kun er belvet redet ca 7 uger havde så veludviklede muskler.

 

Først skulle hun se ham ligudrettet på hårdt underlag i skridt og trav.

han havde en god gang, men dog gik ahn skævt.

 

Så på volte i skridt og trav på hårdt underlag, hvilket han overhoevet ikke havde det godt, med så vi smuttede over på blød bund.
her var hun igen overrasket over at han gik så godt og upåvirket, da det en meget blød og tung bane de har, men til det måtte hun jo bare sige, han have musklerne til at gå i det tunge sand og at de sad korrekt.

 

Konklusion:
han har en alese skæv muskel dannelse, og er øm i højre side af ryg/lår, dette kommer dog fra at han har en begrænset bevægelse i den eneside pga bagbenet. men hvis jeg fortsatte min ridning som havde givet så meget pote, ville jeg kunne blive rettet helt op.

 

som dyrlægen sagde det, hvis en alm. hest gang er 100% er Min hests gang 98%, han træder godt og fint ind under sig, han mangler dog affjering i koden, dette er dog kun tydelig i overgange..

2uger mere i skridt og trav og jeg må så småt begynde at galopere.
denne dyrlæge mente ikke det ville være nødvendigt med kilesko, og at jeg ingen begrensninger vil have, vi kan raine ride på kør, springe som vi lyster, dog skla jeg hele tiden være opmærksom på at hans muskler kan have tildens til at være "skæve" og at jeg skal ligge meget tid i opvarmningen (:

 

Håber i nåede her til, og at det var nongenlunde forståelig (:

 


Med Venlig hilsen Mich & Phoenex.


Den stolte Rytter af en Rød hest (:


Rest in Peace Sally The Saylor

Gone but not forgotten.


0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  27-05-2012 20:35

hvor er det dog dejligt når det ender godt!!!

 

held og lykke med ham fremover!


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider